söndag 5 juni 2016

Den största lärdomen - fika


Fikastunder av alla de slag gör mig lugn. Ger tid till reflektion. Öppnar upp för nya insikter. Och ger mig ovärderlig livsenergi. 



Ibland är det mycket i livet. Olika saker som på olika sätt påverkar och som gör att energin inte är självklar. Då betyder det extra mycket att jag tar mig tid till stunder med fika. Jag märker hur otroligt mycket fikastunder betyder för mig och det är så härligt att ha funnit en källa som är så nära och möjlig att vara i ofta. Hurra!


I går besökte jag en ny mysig och vacker fikaoas med en vän, Herrängens gård. Jag är så tacksam för att ha blivit guidad dit. Det var både så vackert med massor av grönska av alla de slag och gott om plats att sitta i lugn och ro. Hembakt och mycket att välja på och en himla trevlig ung kille som verkligen var på tårna för att serva och visa omtanke i kassan. Och så fint sällskap att filosofera med!


Det blev en smarrig grillad macka till lunch först, med salami och brieost. Mmm. Den serverades på en underbar gammal tallrik med mitt absoluta favoritmönster av blommor. Mackan var inte så stor så jag var fortfarande lite hungrig efter den. En bra strategi, att äta lite mindre lunch så att det finns plats för fikabrödet också.


Jag valde en kardemummabulla - den allra största. Var lite fundersam utifall den skulle vara torr eftersom den stod framme. Men ack så god den var och alldeles ljuvligt fyllig och lite knaprig utanpå. Och en fin cappucino till bullen. Det blev en mycket god och trevlig pratfika i solen.


Hade jag orkat hade det varit underbart att prova allt de erbjöd. Jag kommer garanterat tillbaka så möjligheten finns ju till det, jippi. Det fanns många sorters hembakat och varianter jag tror har sitt ursprung långt tillbaka i tiden. Mysigt och nostalgiskt. Precis såhär tycker jag ett café ska vara.




Jag har lärt mig att inte underskatta fikastunder. Det är en av mina största lärdomar, fikastunderna har förgyllt och förstärkt så många stunder i livet för mig. Jag är så glad och tacksam över den insikten.

Dream on...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar