torsdag 30 juni 2016

Mumsig semester

Under de första dagarna på semestern har jag hunnit baka flera olika saker. Härligt. Jag märker att bakningen alltmer blir en naturlig del i vardagen och att det inte krävs så mycket planering eller energi längre för att baka. En skön känsla.


Först av allt gav jag mig an att baka glutenfritt matbröd. Jag tror inte att jag någon gång tidigare bakat glutenfritt av just matbröd så det var extra kul och intressant. Speciellt eftersom min sambos mamma, och även syster, är glutenintoleranta och har väldans stor glädje av brödet om det blir gott.



Såhär blev det. Inte så värst högt men jag är nöjd och glad ändå. Jag kalljäste degen under natten i kylen och hoppas det bidrog lite till smaken också. Sambons mamma mumsade och verkade uppskatta både smak och konsistens. Så himla roligt.

Drömmar blev det också. Glutenfria även de. Och himla goda. Smakade inte så annorlunda än vanliga drömmar. Ungefär 1/4 av den totala mjölmängden (glutenfri mjölmix) bytte jag ut till kokosmjöl och det blev himla gott.


En annan deg som jag kalljäste var degen till hamburger- och korvbröd som jag bjöd släktingarna på sista kvällen. De verkade uppskattade också och det är så trevligt att få bjuda många matglada på en gång och se att det  blir lyckat. Gurkmeja gör susen för att få den gyllene färgen att bli ännu mera guldig.


Och chokladkakor bakade jag också men de blev sisådär. Att baka handlar väldigt mycket om ödmjukhet tänker jag. Acceptans. Och tålamod. Hur bra som helst för mig att öva på:)

Dream on...!





1 kommentar:

  1. Det är så underbart att läsa dina bakinlägg, det är så himla mycket du.. med drömmar, kärlek och hantverk.. och så acceptansen som vi alla får arbeta på lite då och då. Härligt att jag får följa dig i skriven form och med härliga bilder du vackraste vän ♥.
    Kramar från Liv

    SvaraRadera