måndag 29 juni 2015

Ikväll händer det

Ikväll händer det. Det där som jag så länge längtat efter. Så ofta drömmer om. Önskar mig. Hoppas på. Jag är så tacksam över att det jag längtat efter och behöver så väl är möjligt att förverkliga. Här och nu. Ikväll.

Jag ska ta det lugnt. Det är just det jag ska ta mig för ikväll. Det är det jag dagdrömt om och som jag längtar efter. Jag ska släppa alla ideér om att få saker gjorda. Strosa omkring här hemma, le och må bra. Jag ska strössla kärlek över diskmaskinen som inte är urplockad, tvätten som är ren och torr men inte nedplockad från torkställningen och sladdarna på vardagsrumsgolvet som inte egentligen hör hemma där. Strössla, strössla, strössla ska jag göra. Utan att börja fixa och ordna upp.

Det här med att bara vara och ta det lugnt, det låter ju så självklart. Enkelt. Det är väl bara att göra. Eller snarare, det är väl bara att just låta bli att göra. Allt det där jag alltid är så ivrig att bli klar med. Färdig. Få gjort. Avklara. Avsluta. Få undan. Bli av med. Få iordning. Ställa tillrätta. Ta bort. Ta fram.

Herregud, vad många varianter det finns. Det ska bli alldeles underbart att skippa dem ikväll. Och det där strösslet är himla bra att ha som hjälp. När jag strösslar så kan jag enklare släppa taget, ha tillit och känna värme till det (eller den person) som det annars kan vara tufft att vara i närheten av. Strössel är verkligen en stor hjälp för mig på många olika sätt. För just att sänka ambitionsnivån, behålla energin till annat och att kunna vara i nuet utan att prestera - det är en av mina drömmar i livet just nu. Och vad är en dröm om inte till för att uppnås?

Vad ska jag då hitta på ikväll? Ja, förutom att strössla såklart. Med ens dyker frågan upp och sätter igång hjärnan på högvarv igen. Det allra mesta här hemma tycker jag ju är så himla kul att fixa med. Jag hinner knappt känna in hur det kommer vara att ta det lugnt förrens jag har börjat tänka på vad jag ska göra av kvällen.

Tänk så otroligt kraftfullt jag skapar mig vanor och sätt att vara på. Hur enormt svårt det kan vara att bryta mönster och ta mig igenom den där övergången till att faktiskt kunna slappna av. Bara vara. Känna rofylldhet och lugn.

En sak som hjälper mig mycket är att helt enkelt göra en avslappning. Det är magiskt. Efter att ha lyssnat på avslappning i 20 minuter är jag så gott som alltid, alltid förankrad i mig själv. Betydligt lugnare i både kropp och själ. Jag undrar om det är liknande känsla som att ta en lugnande tablett. En annan sak är att tänka på vad min fina sambo skulle ha sagt till mig. Han är min förebild när det handlar om att kunna ta det lugnt och bara vara. En naturbegåvning är han.

Nu är det dags. Dags att avrunda det här inlägget och börja förverkliga en av alla mina drömmar. Hi hi. Det här ska bli spännande. Jag lovar berätta hur det gick nästa gång jag bloggar. Jag tror den här kvällen kan bli en riktig drömkväll...

Önskar dig en härlig måndagskväll. Såsom du önskar att den ska vara. Med strössel om du vill.

Dream on...!

Johanna


1 kommentar:

  1. Hoppas du strösslade din kväll i varandet som du tänkt. Känner igen den där känslan av lugn efter meditation eller avslappning.. och minns att även det motstånd som kan dyka upp när man följer drömmen så är det en del av processen och går också att strössla. Du är för underbar på alla plan. Varmaste kramen du drömförverkligare <3

    SvaraRadera