onsdag 17 juni 2015

Underbara drömmar, 40 stycken

Midsommarhelgen närmar sig och väderleksrapporten visar på mulet och regn. Trist känsla. Den tristheten vill jag minsann göra nåt åt. 

Vad kan då passa bättre än att i avsaknad av solen njuta lite extra av våra drömmar? Tänk om vi skulle låta våra drömmar i livet få skina upp helgen och vikariera för solen, om solen nu envisas med att prioritera att skina någon annanstans. Det tycker jag är ett strålande förslag från mig själv. Helgen känns redan betydligt mer glädjefylld och uppmuntrande. Hurra för det!

Och för att underlätta drömmandet så delar jag gärna med mig av mitt absoluta favoritdrömrecept.
Ursprungligen från Arla och här med en coachande touch av mig.

Från mig till dig - en önskan om en glädjefylld och drömrik midsommarhelg!


Underbara drömmar, ca 40 st

150 grader i mitten av ugnen, ca 18 minuter

100 gr smör
3 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 dl rapsolja
1 tsk hjorthornssalt
ca 4 dl vetemjöl


Vad drömmer du om...?

Rör kärleksfullt samman smör, socker och vaniljsocker.
Tillsätt med ömhet oljan lite i taget.
Blanda i mjöl och hjorthornsalt till en härligt pirrig deg.



Vilka ingredienser behöver du röra samman i ditt liv 
för att kunna forma den mest underbara drömmen du har?


Forma bollar av degen och lägg drömmarna
på bakplåtsklädd plåt. Låt underverken väckas till liv
i mitten av ugnen i ca 18 minuter.


Hur ser den finaste drömmen ut när den är färdiggräddad?



Ha nu tålamod och låt dina alldeles egna
drömmar svalna.


Hur doftar den?


Häll upp mjölk i ditt favoritglas
och lägg den där underbaraste drömmen på ett vackert fat.
Sätt dig bekvämt och njut.


Vad skulle förändras om du formade just den drömmen
- och den blev verklighet?






Varma kramar Johanna



2 kommentarer:

  1. Äntligen ett nytt inlägg ;-)
    Fint metaforiskt! Kram Kajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad du är gullig. Tack! Jag gillar metaforer:) Fin midsommar till dig! Kramar

      Radera