onsdag 1 juli 2015

Stikki Nikki - världens godaste glass

Götgatan 46. Drottninggatan 90 B. Och Mariatorget 1 C. Lägg de adresserna på minnet. Där finns världens godaste glass.

Det känns som en dröm. Stikki Nikki lyser i bubbelgumsrosa på butiksfönstren och du möts av ett stort leende och ett glatt och personligt hej från personalen när du stiger in genom entrén. Där inne väntar dig dagsfärsk handgjord ekologisk glass av högsta kvalité. Det finns alltid eller oftast sorbeér för dig som önskar en mer isig variant eller för dig som är vegan.

En av flera saker som gör att jag älskar Stikki Nikkis glass är att ingredienserna verkligen är genomtänkta. Glassen är mindre gräddig än många andra glassorter, är gjord på främst röd mjölk och är av sorten italiensk gelato. Ingredienserna är ekologiska och det finns inga kemikalier, artificiella stabiliseringsmedel, färgämnen, smakämnen eller annat skräp i glassen. Den tillverkas varje dag och är alltså färsk. Ni kanske förstår att jag är helt såld på denna fantastiska glass. Idag åt jag till exempel den här choklad- och blåbärsglassbomben till middag.


Nicole som grundat och driver Stikki Nikki är en stor inspiratör för mig. Jag har hört att hon som liten kallades just Stikki Nikki eftersom hon hade så långa ben och vips så blev det till ett varumärke. Hur coolt är inte det? Ett gäng år senare har hon upptäckt Sverige och väljer att sälja hemgjord glass. Snacka om envis, genuin och en sann förebild för oss alla som drömmer om att förverkliga vår egen kanske lite annorlunda idé.

Men hon nöjer sig inte med att förverkliga den drömmen utan har även skrivit en bok. Om glass såklart. Den heter Ice pops och är fylld med härliga recept med glass på pinne. Oavsett om du är intresserad av att göra egen glass eller inte så är boken en fröjd att bläddra sig igenom eftersom det finns mängder av vackra bilder på glass av alla de slag i boken.


Det känns som att jag har hittat en sann förebild när det handlar om att förverkliga sina drömmar. Nikki har satsat på sin alldeles egna affärsidé och verkar göra det fullt ut utan kompromisser. Hon har skrivit en bok om samma idé och hon tar plats. I like it. A lot.

Jag skriver det igen. Götgatan 46. Drottninggatan 90 B. Och Mariatorget 1 C. Lägg de adresserna på minnet. Där finns världens godaste glass. Min dröm är sann och jag hugger in på den goda smaken.

Dream on...!

Johanna


1 kommentar:

  1. Stikki Nikki är fantastiskt.. det är godaste glassen eller kanske ska man säga gelaton i stan. Härligt med en förebild, jag tycker om att möta sånt som inspirerar mig och när människor gör just vad de brinner för. Så roligt att få följa dig i text och ord även utanför verkliga livet. Kramar

    SvaraRadera