lördag 20 juni 2015

Drömsöndag i slottsparken


Just nu bakar jag drömmar här hemma. Det doftar ljuvligt från ugnen och alldeles strax ska jag ta ut den första plåten som är färdiggräddade.

Drömbakningen är en del i förberedelserna inför morgondagens Drömsöndag i Ulriksdals slottspark. Jag och ett gäng tjejer träffas i parken och jag bjuder på hemlagad lunch och såklart drömmarna till efterrätt. Avslappning och drömvisualisering ingår också i upplevelsen. Ska bli så mysigt.

Det är inte första gången jag bjuder in till en träff med fokus på alla sinnen och att drömma sig iväg. Första gången minns jag mycket väl. Det var en höstsöndag och det var ruggigt ute. Jag var så laddad och förberedd i överflöd och en efter en kom de som skulle hänga tillsammans med mig. Då var temat visionboard och pyssel och även då bjöd jag på hemlagat och hembakat. Det var hemma hos oss och jag hade städat och fixat och fejat i flera dagar. Jag var så nervös. Schemat hade jag planerat i detalj och allt hängde på att alla bitar skulle klaffa.

Det sket sig på en gång. 2 av de som skulle vara med åkte från Västerås och hamnade fel och kom över en timma sent. Hela upplägget hade jag byggt på att alla skulle vara med från början så det blev liksom knasigt att börja innan de kom. Jag tror jag var nära panikångest innan acceptansen sakta fick ta plats. Det var en stor lärdom för mig att sänka ambitionsnivån kring detaljerna och jag fick öva massor av acceptans och tålamod. Skitbra ju. Eftermiddagen och kvällen blev till slut hur härlig som helst.

Imorgon är agendan betydligt mindre detaljerad. Jag har intentionen att inleda med en lättsam och kul presentation av oss själva med hjälp av underbara känslokort från Kreativ Insikt. Lunch i gräset efter det och sen kommer den stund jag längtar allra, allra mest efter. Att få smaka på drömmarna. Då blir det upplevelsebaserad mindfulness för alla sinnen, med mig som guide. Känna, dofta, se, smaka. Och kaffe i mina underbara kaffekoppar från 60-talet.

Jag är så glad och tacksam över att jag blivit mindre ambitiös och mer avslappnad när jag ska ordna
inför de här träffarna jag bjuder in till med jämna mellanrum. Det är en fantastisk känsla att det faktiskt går att förändras från att ha krav på mig själv som är orimliga och onåbara - till att vara mer lättjefull och förlåtande med mig själv när det inte blir som jag tänkt. Drömträffarna hjälper mig att bli en mer avslappnad Johanna och det är inte illa. Om det också kan bidra till andras glädje och lugn så är ju det en grym kombo. Jag tror på den kombon. Det kommer bli mer av drömträffar framöver.

Dream on...!

Kram Johanna




3 kommentarer:

  1. Jag minns den där söndagen, men inte som att du var stressad även om du sa det utan för alla de härliga människorna som var där, det glittriga i att sitta och pyssla med sin visionboard och sen din värme och entusiasm inför det du skapat. Tänk att medan du kände ångesten krypa på och sen ersättas av acceptans så märkte inte vi det utan vi bara njöt.. så för oss skapade du en fin stund. Jag tycker dina mysdagar är fantastiska och jag är säker på att ni får en underbar dag i morgon, och jag önskar jag fick vara där och väva drömmar med er. Är så glad över att jag får följa dina tankar, drömmar och ditt liv även här. Jag tycker om att läsa hos dig.
    Kramar från Liv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad himla fint du skriver Liv. Det värmer i mitt hjärta. Tack! Ja, det är så intressant hur vi människor upplever saker och ting och hur det blir och känns. Blir mer mys framöver...!

      Kramar tillbaka!

      Radera
  2. Jag minns den där söndagen, men inte som att du var stressad även om du sa det utan för alla de härliga människorna som var där, det glittriga i att sitta och pyssla med sin visionboard och sen din värme och entusiasm inför det du skapat. Tänk att medan du kände ångesten krypa på och sen ersättas av acceptans så märkte inte vi det utan vi bara njöt.. så för oss skapade du en fin stund. Jag tycker dina mysdagar är fantastiska och jag är säker på att ni får en underbar dag i morgon, och jag önskar jag fick vara där och väva drömmar med er. Är så glad över att jag får följa dina tankar, drömmar och ditt liv även här. Jag tycker om att läsa hos dig.
    Kramar från Liv

    SvaraRadera