söndag 2 augusti 2015

Brynjeringar, blåbär och stjärnströssel på nattlinnet

Stjärnor, blåbär och brynjeringar. Tekakor och en glad bror. Änder som dyker i vattnet och jättegoda musslor på tallriken. Shopping, linneklänningar och grillning. Här kommer några godbitar från min semester hittills. 



Det blev tekaksbakning när jag hälsade på hos mamma och pappa. Jag var också ute och åt jättegoda musslor inne i Gävle med fina vänner. Yogade på bryggan  med en andfamilj med sex ungar nära intill. Himla mysigt. 
Hos mamma och pappa fanns det fanns blåbär överallt i backen ned mot sjön. Jag kunde bara inte sluta plocka även fast jag var helt mör i ryggen. Lyssnade på Sommarpratare under tiden och drömde mig iväg och det blev 1,5 h blåbärsplock till slut. På eftermiddagen och dagarna efteråt hade jag jätteont i rumpan och baksidan av benen. Enligt bedömning av en väldigt snygg och kompetent sjuksyster i min närhet kanske det var ischiasnerven, usch. Nu är jag pigg igen dock, skönt.
Jag följde med den snygga sjuksyrrans systrar på shoppingrunda utanför Sundsvall häromdagen och plötsligt såg jag detta ljuvliga  stjärnströsslade nattlinne. Tunt, tunt tyg och så vackert med små, små stjärnor över hela nattlinnet. Köpte det såklart och stormtrivs!
Hos sambons föräldrar bakade jag hamburgerbröd sista kvällen. De blev goda fast ganska kompakta och jag såg i ett recept sambons mamma visade mig att lite bakpulver i degen kan göra susen just för hamburgerbröd. Det ska jag prova nästa gång. 
Igår, på vägen hem från sambons föräldrar, stannade vi på grillunch hos mamma och pappa. Det var så mysigt och solen sken. Så roligt få träffa brorsan och hans tjej igen, vi ses inte så ofta. Han är en glädjespridare och världens finaste bror.



Jag är tacksam för många saker den här sommaren. En sak jag är tacksam över är att ha fått vara med och blogga i Framgångsbyråns och Ingers fantastiska Sommarbloggarna. Inger är en kraftfull och otroligt generös kvinna. Vill ni läsa min och alla andras bloggar och poddar så gå in här.  


Min syster och mamma har tidigare i sommar hjälpt mig sy två fantastiska linneklänningar. De ska jag inviga imorgon när vi kommer till Medeltidsveckan i Visby. Jag har under senaste veckan sytt fast brynjeringarna och trätt i remmarna i klänningarna. Det ska bli så roligt vara finklädd när vi strosar runt på marknaden. Sambon och grabbarna har också utökat sin medeltidaklädergarderob så det känns jättekul. Det blir tornerspel, middag på en äkta medeltida restaurang i en källare och mycket häng på medeltidsmarknaden där det alltid händer nåt kul.  

Nu fortsätter sommaren. Härligt, härligt.

Dream on...!

Kram Johanna












1 kommentar:

  1. Åh, vad härligt att få följa dig på färden. Det låter ju magiskt med yoga på bryggan och med blåbär att fylla magen. Nattlinnet fick mig att smälta en smula... underbart att kunna klä sig i stjärnströssel, det är ju snudd på magi. Sen är ju du och din bror så rackarns lika och det är så fint med syskon som står en nära och sprider glädje... det är nästan mest magiskt av allt. Ha underbara dagar! Kraaaam

    SvaraRadera