söndag 12 juli 2015

Drömmar på kåken.

Drömmar på kåken. Viktigt och aktuellt på flera sätt i mitt liv just nu. Den association jag vill ge plats åt just idag är den som beskriver caféet på landet som verkligen förtjänar sitt namn. Drömkåken.



Det var Liv som introducerade mig för Drömkåken och det är jag så glad över. Liv är en fantastisk vän och fenomenal berättare med sin alldeles egna blogg sedan många år. En veteran i bloggvärlden och en glittrande glädjespridare som betyder så mycket för mig. Hennes mysiga blogg finner du här.

Det är tredje sommaren vi heldagshänger hos Drömkåken. Tjattrar oavbrutet. Babblar på gränsen till att vi glömma bort att andas om stort och smått, högt och lågt. Livsfilosoferar helt enkelt. Och vi upprepar om och om igen för varandra hur fantastiskt underbart vackert det är på det Pippi Långstrumpinspirerade cafeét i det gamla missionshuset ute på landet.

Det som är speciellt med Drömkåken är dels deras genuina färgsprakande inredning. Alla regnbågens färger finns representerade både inne och ute. Pasteller och mer knalliga färger pryder alla olika lampor, möbler och tavlor som blandas i en hejdundrande skön mix. Det är helt enkelt ett Pippi Långstrump cafe. Magiskt. Unikt.

De bakar med smör och grädde. Erbjuder kakor och bakelser och tårtor som får oss att tappa andan. Hembakt. De färska bären på bakelserna toppade med chokladhjärtan är bara så underbara. Kaffekopparna, skedarna och känslan när de varsamt tillreder min cappucino. 100% kärlek.

Och paret som äger och driver cafeet är världens finaste. När vi tackade för gårdagen så blev vi överösta av "neej, det är er vi ska tacka, utan er vore vi ingenting" och ett varmt och personligt hej då. Det är vid sådana tillfällen jag känner att jag skulle kunna betala tiofalt för en grillad macka, en cappucino och en solskensbulle. Det kanske jag faktiskt ska ta och göra nästa gång jag känner så.

Har du någonsin känt sådan glädje över ett café? Det är klart det måste finnas fler sådana underbara caféer där liksom allt är toppen. Berätta gärna!

Dream on...!

Johanna


2 kommentarer:

  1. Underbara du, här sitter jag alldeles tårögd efter snällord... vad du är fin. Sen håller jag med, det är verkligen en magisk plats och deras värme går hela vägen in.. och jag mår bra av att vistas där, fina energier helt enkelt. Tack för att du tar mig dit och alltid är öppen för äventyr och upptäcksfärder.. men framförallt, tack för att du finns i mitt liv. Varm kram från Liv

    SvaraRadera
  2. Underbara du, här sitter jag alldeles tårögd efter snällord... vad du är fin. Sen håller jag med, det är verkligen en magisk plats och deras värme går hela vägen in.. och jag mår bra av att vistas där, fina energier helt enkelt. Tack för att du tar mig dit och alltid är öppen för äventyr och upptäcksfärder.. men framförallt, tack för att du finns i mitt liv. Varm kram från Liv

    SvaraRadera