lördag 15 augusti 2015

Medeltida glädje!

Det var härligt på Gotland. Den vackra ön bjöd på sitt allra bästa väder och med tre års gemensam erfarenhet av Visby och Medeltidsveckan blev förra veckan en höjdare för oss. Det här med att ha gemensamma minnen och traditioner tillsammans med sambon och hans grabbar, det känns så himla viktigt för mig. Kanske för att vi är en bonusfamilj med allt vad det innebär. 


Just det här blogginlägget är inte tänkt att handla om bonusperspektivet men om du vill läsa mer om mig och hur det är att vara bonusmamma så kan du göra det här - där jag gästbloggat hos Inger Eriksson och Framgångsbyrån. Den bloggtext drog igång massor inuti mig. Mängder av ideér och känslor kring att jag vill och behöver berätta mer. Så det kommer mer om det. Men just idag - tillbaka till Medeltiden och Gotland och några av de glädjestunder jag och vi hade där...

Vi bodde i ett 30 kvm miniradhus 18 km söder om Visby, i Tofta. Några hundra meter från oss låg Tofta bageri och dit strosade jag de flesta mornar med leendet upp till öronen. Känslan av att köpa nybakat levainbröd och hemgjord sån där frasig musli var överväldigande, jag som älskar att baka och det genuina med det. Det var även väldigt uppskattat av de tre sömniga när jag kom tillbaka. Känslan av att både jag och dem får glädje av det jag själv känner passion för är så fin.



Det var fjärde året vi åkte tillsammans och upplevde Medeltidsveckan så i år kände vi igen oss väl och kunde slappna av och bara vara från början. Grabbarna blev trollbundna av diablos som de stod och lekte med typ 4 timmar i sträck. Jag invigde min helt nya linneklänning som min grymma syster, med assistans av mamma, sytt åt mig. Skrynklig som bara linne kan bli. Trivdes ljuvligt.....



Stenstranden i Visby är så vacker. Ser ni hjärtstenarna...? Solnedgången var magisk och jag kunde inte se mig mätt. Till höger på bild sitter en man med en stor, svart mantel. Det är min kärlek fast i medeltida variant. Han är en väldigt fin man.


Mer av hembakt och fika blev det såklart. På lördagsmorgonen lyxade vi med både frukost och fika på en gång (vi blev proppmätta men det var värt det) på LEVA kungslador som ligger strax söder om Visby. Ett fantastiskt ställe där det finns cafe/restaurang med i stort sett bara ekologiskt på menyn, härlig kryddträdgård och skönt häng. Jag var så lycklig att vi investerade förmiddagen i att njuta frukost och fika just där. Den ljuvligt rosa kakburken upptäckte jag däremot inne i Visby och blev galet förälskad i. När jag hade köpt den (och sambon hade väntat tålmodigt utanför en lång stund) gick jag återigen med ett sånt där stort leende upp över öronen. 


Större delen av vecka var toppen. En hel del medeltid fast som ni märkt även andra fina stunder. En fullträff när det kommer till semester, sol i mängder och glädje för alla i familjen. Några stunder under veckan blev mer känsliga och kluriga. Det här med att få det att gå ihop när man är dygnet runt tillsammans och har olika önskemål, behov och framförallt personligheter och perspektiv. Det är inte enkelt för mig att få ihop det ibland. Som sagt, det här med att vara bonusmamma, det är ett ämne jag vill skriva mer om framöver. Det kommer jag absolut att göra. 

Tills dess... Dream on...!


1 kommentar:

  1. Det låter så fantastiskt.. och du är såååå fin i dina klänningar <3. Dina bilder förtrollar mig och jag vill bara kliva in och ta del av det vackra. Kramar

    SvaraRadera